Hoe zorg je ervoor dat iedereen in zich verantwoordelijk voelt voor de eigen toekomst en die van de organisatie?

Berichten over veranderingen in desamenleving en het bedrijfsleven komen dagelijks bij ons binnen. Weliswaargroeit onze economie, maar steeds vaker worstelen bedrijven met de veranderdeomstandigheden en de gevolgen voor de toekomst. Dat heeft er o.a. toe geleiddat de AOW-leeftijd wordt opgerekt, dat pensioenen niet meer waardevast zijn,dat er zorgen zijn over de betaalbaarheid van de zorgkosten.

Bedrijven willen hun kosten beperken,maar er worden steeds meer eisen gesteld als het gaat om kwaliteit van productof dienst, milieuvoorschriften, scholing van medewerkers, duurzameinzetbaarheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast zijn ersteeds meer vacatures die niet vervuld kunnen worden en waardoor de werkdrukvan bestaande medewerkers stijgt.

Tegelijkertijd voelen en ervarenmedewerkers toenemende druk om te voldoen aan de normen die zowel samenlevingals werk hanteren. Het is vaak lastig een goede balans te vinden tussen deverplichtingen die vanuit het werk gesteld worden en de verantwoordelijkhedendie de thuissituatie met zich meebrengt. Productie- of prestatiedruk,controlebehoefte en administratieve lasten zorgen dat medewerker meer drukervaren. Het gevolg is dat mensen om uiteenlopende redenen verzuimen, dat ereerder spanningen en conflicten ontstaan.

Deze ontwikkelingen maken hetnoodzakelijk dat werkgevers en werknemers bewuster omgaan met hun toekomst. Ermoeten keuzes gemaakt worden, zowel op het werk als in de thuissituatie.

Daarbij is het van belang datwerkgevers hun verantwoordelijkheid nemen. Maar ook medewerkers zullen eerderen vaker stil moeten staan bij de keuzes die ze in hun werk maken. Het gaat danonder andere om thema’s als gezondheid (nu en in de toekomst),loopbaanperspectieven, het omgaan met veranderingen, het omgaan met werkdruk enhoe je langer mentaal en fysiek gezond kunt blijven werken.

Het is belangrijk om dat medewerkersen leidinggevenden zich bewust zijn en goed op de hoogte zijn van eigen motieven,eigen reacties, van regelgeving en de verschillende belangen die daarbij eenrol spelen.

Daarom heb ik samen met Dianne vanDulmen (P&O-advies/coaching) korte, praktische workshops opgezet metverschillende thema’s die samenhangen met de genoemde ontwikkelingen.

In de korte workshops, die ingepastkunnen worden in een teamvergadering(maximaal 90 minuten), laten wegroepen medewerkers kennis maken met deze onderwerpen, reiken we tips aan engeven daarmee een aanzet om met elkaar de verschillende visies met betrekkingtot deze thema’s te bespreken.